Er zijn talloze soorten schepen die in het heden en/of het verleden de zeeën en meren hebben bevaren. Een van onze persoonlijke favorieten is de klipper. In deze blog vertellen we je het een en ander over de oorsprong en het gebruik van dit type schip.

Oorsprong van de klipper

De klipper is een zeilschip wat erg hoge snelheden kan halen dankzij de bouw van het schip. De diepe diepgang van de klipper zorgde ervoor dat het heel dicht tegen de wind in kon varen. Deze snelheid werd optimaal benut tijdens de opiumhandel die in de negentiende eeuw speelde tussen China en het Verenigd Koninkrijk.

Bekende klipper schepen

Er zijn verschillende bekende klipper schepen in de geschiedenis. Het allergrootste en bekendste houten klipperschip wat in de geschiedenis is gebouwd in Nederland, is mogelijk de klipper fregat Voorlichter. Deze grootse klipper is gebouwd in 1869 en is nu te vinden in het scheepvaartmuseum in Amsterdam.

Het einde van de klipper

De klipper was lange tijd een van de beste schepen om goederen snel van A naar B te krijgen. Dit duurde totdat het Suezkanaal en het Panamakanaal werden opgeleverd. Toen werden de routes tussen Europa, Azië en Amerika stukken korter waardoor er een voorkeur ontstond voor grotere ladingen. Ook had de ontwikkeling van het stoomschip een flinke invloed op de teloorgang van de klipper als populair transportschip. Een stoomschip is namelijk onafhankelijk van wind en weer. Dit terwijl de snelheid van de klipper vaak samen hing met hoe de wind op dat moment stond.

De klipper vandaag de dag

Tegenwoordig zie je de klipper niet vaak meer in het havengebied. Het doet geen grote transporten meer, maar je kunt ze nog wel zo nu en dan aantreffen. Een razend populaire manier om invulling te geven aan feesten, partijen en uitjes, is door het varen op een klipper. Een mooi voorbeeld hiervan is De Korevaer. Deze tweemast klipper vaart op het IJsselmeer rondom Monnickendam.